.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
چرا جاسبی به دانشگاه آزاد بازگشت؟
دانشگاه آزاد در 4 سال آخر حیات دولت دهم همواره محل حاشیه بوده است.از ماجرای تغییر جاسبی و روی کار آمدن خسرو دانشجو به عنوان ...

شمال نیوز: دانشگاه آزاد در 4 سال آخر حیات دولت دهم همواره محل حاشیه بوده است.از ماجرای تغییر جاسبی و روی کار آمدن خسرو دانشجو به عنوان رییس دانشگاه آزاد گرفته تا ماجرای وقفی بودن یا نبودن اموال دانشگاه آزاد همه و همه حاشیه های زیادی برای این دانشگاه ایجاد کرد و حالا خبر رسیده است بعد از این همه کشمکش جاسبی باز هم به دانشگاه آزاد بازگشته است.

هنوز از یادها نرفته است که 5 اردیبهشت سال 89  اساسنامه دانشگاه آزاد پس از گذر از یک پروسه چهار ساله توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اصلاح شد.

اهم اصلاحیه آن بود که به دلیل وسعت و گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی در داخل و خارج از کشور تلاش خواهد شد در قالب اصلاح و تکمیل اساسنامه، این دانشگاه و واحدهای تابعه آن به شکل هیات امنائی اداره شوند و روسای واحد های بزرگ و جامع آن همچون دانشگاه های مادر و بزرگ وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تائید و تعیین شوند.

در مقابل این اصلاحیه، کمتر از یک ماه طرح وقف دانشگاه آزاد با حمایت 255 نماینده در دستور کار مجلس قرار گرفت. علی عباسپور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس علت این کار را قانونی کردن فتوای رهبر انقلاب راجع به وقف اموال موسسات و مراکز آموزشی غیر دولتی که حق تصرف مالکانه دارند، عنوان کرد اما  اصلی ترین علت مخالفین طرح وقف، تاکید بر دور زدن قانون با اجرای این طرح است، چرا که معتقد بودند دانشگاه آزاد مالکیت خصوصی ندارد و متعلق به عموم مردم است، لذا وقف اموال عمومی، یک تناقض آشکار بوده و در عمل بی معنابود.

اما در زمانی که روز شماری برای رفتن جاسبی آغاز شده بود، شعبه 29 دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهیدبهشتی تهران دستور موقت مبنی‌بر منع و توقف اجرای اساسنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر و ابلاغ کرد و فردای آن روز نیز در جلسه علنی مجلس نمایندگان طرح حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزشی عالی غیردولتی را تصویب کردند.

براساس این طرح اساسنامه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی به پیشنهاد هیات موسس و حسب مورد به تصویب شورای گسترش وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت خواهد گرفت. همچنین فرایند اداری تصویب فوق در صورت آماده بودن مدارک نباید بیش 3ماه به طول بیانجامد.

در راستای همین مصوبه، وقف اموال مراکز آموزش عالی و غیردولتی، غیرانتفاعی و سایر موسسات غیردولتی غیرآموزشی که هیات موسس یا هیات امنای آنها حق تصرف مالکانه نسبت به آن را دارند و تا تاریخ تصویب این قانون صیغه وقف آن جاری شده و یا در آینده جاری شود معتبر شمرده شده است.

در واقع این مصوبه تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد را به خود هیات موسس دانشگاه واگذار کرد. به عبارت دیگر این شورا نقش تایید کننده و نه اصلاح کننده اساسنامه ها را دارد.

بعد از ان هم ماجرای پر حاشیه تغییر جاسبی مطرح شد که سرانجام بعد از یک کشمکش چند ماهه میان محمود احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی ، احمدی نژاد موفق شد جاسبی را برکنار کند و خسرو دانشجو را جایگزین وی کند که البته این امر مخالفان و موافقان زیادی داشت.
مخالفان از مدیریت خوب و کارآمد جاسبی برای دانشگاه آزاد می گفتند و موافقان از اینکه صندلی ریاست دائمی نیست.

حالا اما با روی  کار آمدن دولت یازدهم، اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، روز گذشته مصوبه‌ای داشتند که بنا بر آن در صورت تغییر دولت‌ها نیز، خللی در روند مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی صورت نمی‌گیرد تا مشکلات 4 سال گذشته تکرار نشود.

براساس تصمیم اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، به استناد بند 2 ماده 10 اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی، عبدالله جاسبی به‌عنوان عضو هیات‌امنای دانشگاه انتخاب شد.
ماجرا هم از این قرار بود که  سومین جلسه هیات موسس دانشگاه آزاد به ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و با حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری به‌عنوان عضو جدید هیات‌موسس و سایر اعضا تشکیل شد.

در این جلسه، دیگر اعضای این هیات از جمله حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، عبدالله جاسبی، حجت‌الاسلام محسن قمی و حمید میرزاده نیز حضور داشتند و ماحصل آن بازگشت عبدالله جاسبی به ترکیب هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود. آخرین جلسه هیات‌امنای دانشگاه آزاد با دبیری عبدالله جاسبی به 21 دی‌ماه سال 90 به‌منظور رای‌گیری برای تعیین رییس این دانشگاه، بازمی‌گشت.

بازگشت جاسبی به هیات‌امنای دانشگاه آزاد، حالا با یک تصمیم تاریخی برای دانشگاه آزاد اسلامی همراه شده است، به‌طوری‌که تا پیش از این هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی 9 عضو داشت. کسانی همچون، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رییس هیات‌امنای دانشگاه آزاد و وزرای علوم، بهداشت، بهمن یزدی‌صمدی، فریدون عزیزی، حمید میرزاده، حجت‌الاسلام محمدیان، فرهاد دانشجو و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی اعضای هیات‌امنای دانشگاه آزاد را تشکیل می‌دهند.
در این ترکیب، وزنه آرا با توجه به حضور وزیر بهداشت و وزیر علوم به شدت وابسته به رای وزیر علوم و وزیر بهداشت بود.

به‌عبارت دیگر، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، بهمن یزدی‌صمدی، حمید میرزاده و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در سویی و حجت‌الاسلام محمدیان نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها، فرهاد دانشجو و فریدون عزیزی در سوی دیگر قرار داشتند. بنابراین، مصوبات «هیات‌امنا»، تحت‌تاثیر آرای نمایندگان دولت - وزرای بهداشت و علوم - بود. حالا با حضور عبدالله جاسبی در هیات‌امنای دانشگاه آزاد، تعداد آرای حلقه اصلی تصمیم‌گیران دانشگاه آزاد، (یعنی اعضای «هیات موسس» این دانشگاه) به پنج‌رای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، بهمن یزدی‌صمدی، حمید میرزاده و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و عبدالله جاسبی ارتقا می‌یابد و دو رای دولتی‌ها از وضعیت تعیین‌کنندگی فاصله گرفته و کمرنگ می‌شود.

در واقع این تغییر،  روندی را بنا می‌نهد که حتی در صورت تغییر دولت‌ها و تفاوت جهت‌گیری سیاسی وزرای دولتی عضو هیات‌امنا، بازهم برگ برنده و تعیین‌کننده، نزد اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

گفتنی است،  هفته گذشته، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اعلام کرد: «اساسنامه دانشگاه آزاد را براساس اساسنامه حسینیه ارشاد در زمان شاه نوشتیم.»

وی با اشاره به اینکه ما از دولت انتظار داریم دانشگاه آزاد را به اندازه یک بخش خصوصی ببیند، خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم یک نوع کوته‌نظری و کوته‌فکری معمولا در دولت‌ها نسبت به دانشگاه آزاد به وجود می‌آید و آن این است که دانشگاه آزاد را به‌عنوان یک رقیب می‌بینند، اما باید بدانیم که اینگونه نیست و بحث همکاری و کمک است. اگر هم در دانشگاه آزاد عیبی وجود داشته باشد دولت خیلی جوابگو نیست و این خود دانشگاه است که باید جوابگو باشد.

به این ترتیب به نظر می رسد دانشگاه آزاد با توجه به وقایع دوران محمود احمدی نژاد محکم کاری کرد تا دوباره در ان شرایط قرار نگیرد و باید دید این تغییرات در دراز مدت به نفع این دانشگاه خواهد بود یا خیر؟ /250 هدانا


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 26 اسفند 1392
چون دانشگاه آزاد ارثیه هاشمی و جاسبی است برای اجداد هزار ساله شان
محمد 25 اسفند 1392
این آقا برگشت چون فک میکنه دانشگاه آزاد ماله باباش بوده

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.171 seconds.